- Informasjon og samfunnskontakt er noe oraganisasjoner holder på med.
Det kan være alle typer:
- Offentlige organisasjoner, stat, kommune, offentlige etater og virksomheter
- Medlemsorganisasjoner, farforeninger, idrettslag, religiøse grupper
- Private bedrifter, som har som mål å selge varer eller tjenester. - For å kunne reklamere for det de står for, hvilke tilbud de har og for å få flere tilhengere/medlemmer.
- PR er ikke helt det samme som informasjon og samfunnskontakt fordi PR er opptatt av å bygge positive forbindelser, mens informasjon og samfunnskontakt kan ha en videre målsetning. Informasjon og samfunnskontakt kan ha som mål å komme i dialog med publikum eller informere noen om deres rettigheter. Da har informasjonen et mer nøytralt siktemål.
- En organisasjon som skal drive informasjon og samfunnskontakt, må danne seg et bilde av hvem de ønsker å nå. Typiske omgivelser kan deles inn i forskjellige målgrupper: nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer eller kundegrupper.
- En interessent er:
- Normsettere: De som lager lover og regler som organisasjonen må forholde seg til.
- Tilhørere: De som leverer varene og tjenestene organisasjonen er avhengig av.
- Mottakere: De som er mottakere av det organisasjonen driver med.
- Allierte: De som har sanne interesser som organisasjonen.
- Ad hoc-allierte: De som er på samme lag i en bestemt sag. - Hvordan Media fremstiler en sak, og hvordan den kan tas. Den kan foreksempel ha dårlig rykte, eller et bra rykte. Det avhenger mye a hvordan offentligheten tolker den.
- PR-byråer oppretter og opprettholder forbindelser med publikum eller "allmennheten". Det hjelper organisasjoner med å tilrettelegge og styre kommunikasjonen.
- Omdømme er et annet ord for "rykte". Det er viktig hva andre syntes. Godt omdømme skaper tillit blant brukerne, så de ikke er skeptiske når de kjøper varene eller tjenestene som tilbys.
Tomorrow's Cancer Horoscope
for ett år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar