Kapittel 3
1. En stategi er et utrykk hentet fra militæret, og henspiller nettopp på hvordan man bør planlegge en operasjon. Stategi kan forebygge følgende fem faser: forankring, situasjonsanalyse, planlegging av tiltak, gjennomføring og evaluering.
2. En kommunikasjonsstategi er gjerne et skriftlig dokument som beskriver hvordan virksomheten skal gå frem for å oppnå det den ønsker. En slik stategi skal være så konkret som mulig, og angi mål for de forskjellige tiltakene som beskrives.
En informasjonsplan er mindre konkret, å bygger på fem ulike faser.
3. De kaller man: Forankring, situasjonsanalyse, planlegging av tiltak, gjennomføring og evaluering.
4. Forarking: Virksomheten har et klart mål med staregien, alle bør kjenne målet og være involvert i prosessen.
Situasjonsanalyse: SWOT: Strenghts, weakness, opportunities, threats.
Planleggingsfasen: Her konkretiseres målene som ble diskutert i forankringsfasen.
Gjennomføring: Man gjennomfører de aktivitetene man har planlagt. Man har laget budsjett og en fremtidsplan.
Evalueringsfasen: Man måler effekten av kunnskaper, holdninger eller atferd og evaluerer om målene er oppnådd.
5. Krisekommunikasjon er noe av det vanskeligste som finnes innen kommunikasjon. Man må ha en plan over hvordan krisen skal løses, og organisasjonen må løse dette.
Situasjonsanalyse: SWOT: Strenghts, weakness, opportunities, threats.
Planleggingsfasen: Her konkretiseres målene som ble diskutert i forankringsfasen.
Gjennomføring: Man gjennomfører de aktivitetene man har planlagt. Man har laget budsjett og en fremtidsplan.
Evalueringsfasen: Man måler effekten av kunnskaper, holdninger eller atferd og evaluerer om målene er oppnådd.
5. Krisekommunikasjon er noe av det vanskeligste som finnes innen kommunikasjon. Man må ha en plan over hvordan krisen skal løses, og organisasjonen må løse dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar